De nieuwe wetten van internationaal zakendoen

Nederland is volgens het World Economic Forum gedaald op de internationale ranglijst van nationale concurrentiekracht. Willen we weer terug naar de top 5 dan zullen we veel nadrukkelijker moeten gaan sturen op de koppeling tussen people, planet en profit. Dat geldt zowel voor onze binnenlandse economie als voor onze internationale activiteiten. Opkomende markten en ontwikkelingslanden worden daarin steeds belangrijker. Mede op basis van recente ervaringen van Women on Wings-oprichter  Maria van der Heijden in India en eigen contacten met Zuid Afrika en Kenia hebben Maria en ik 5 nieuwe wetten voor internationaal zaken doen opgesteld.

1.    De Wet van goed kijken en luisteren.
Het lijkt een open deur maar meer dan ooit zullen we moeten leren luisteren naar de ambities en wensen van nieuwe en opkomende markten. Tijdens een recente handelsmissie naar India werd de meest succesvolle deal  gesloten door Schouten Food dat vegetarische vleesvervangers maakt. Een interessant en tevens duurzaam product voor een land waar meer dan een miljard vegetariërs leven.

2.    De Wet van lokale partnerships
In Zuid Afrika, India, Kenia en veel andere opkomende landen zijn lokale partnerships een absolute voorwaarde voor succesvol zaken doen. Ondernemers die samen werken met lokale partners en veel oog hebben voor de sociale agenda maken veel meer kans op business en vergunningen dan partijen die louter hun eigen belang voorop stellen. Groente- en fruitgroothandel en MVO-koploper Eosta snapt dit en is mede daardoor in dit soort landen een gewaardeerde zakenpartner.

3.    De Wet van vrouwen als economische waarde
Als je investeert in een vrouw, investeer je in een hele familie. India heeft meer dan 3 miljoen Self Help Groups van vrouwen. Door in te spelen op de veranderende sociale infrastructuur bewijs je dat je snapt waar de economische potentie zit.

4.    De Wet van respect voor people en planet
Nieuwe markten zijn vaak een les in geduld en uithoudingsvermogen. Bij een sterk toenemend nationaal zelfbewustzijn vraagt internationaal zaken doen meer dan ooit om respect voor zowel de lokale cultuur (people) als de natuur ter plaatse (planet).

5.    De Wet van de gedeelde waarde
De eerste 4 wetten zijn onderdeel van de Wet van de gedeelde waarde. Het gaat bij internationaal zaken doen om samen vernieuwen, om meervoudige waardecreatie, zowel hier als daar.
MKB-bedrijven als Schouten Food, Eosta en Soil&More en multinationals als Unilever, DSM en Interface weten dat deze manier van ondernemen loont. Niet alleen voor hen zelf, maar even goed voor hun partners elders in de wereld. Zij wijzen ons de weg naar een herstel van Nederland op de internationale ranglijsten.

Willem Lageweg, recent in Zuid-Afrika op werkbezoek, in het dagelijkse leven directeur van MVO Nederland

Maria van der Heijden, deelnemer handelsmissie naar India van 2 t/m 6 september, in het dagelijkse leven managing co-founder Women on Wings

Nog geen reacties.

Laat een reactie achter