MVO belangrijke inspiratiebron voor duurzame inzetbaarheid

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) is een concept dat  bij het nationale en internationale bedrijfsleven snel aan populariteit wint. Waar MVO aanvankelijk vooral werd geassocieerd met beperkingen en met een niche blijkt MVO thans veel meer te appelleren aan kansen, aan innovatie en aan groei.

Bij MVO gaat het om de balans tussen people, planet en profit. De visie van MVO Nederland is dat investeren in mens en milieu leidt tot winst, zowel in economisch opzicht als op maatschappelijk gebied. Mens en milieu zijn in deze visie geen kostenposten maar inspiratiebronnen voor innovatie en groei.

Dat milieu en klimaat belangrijke aanjagers zijn voor nieuwe producten en slimmere bedrijfsprocessen is bij steeds meer bedrijven waarneembaar. Denk aan de sterke opkomst van energiezuinige, klimaatneutrale, cradle to cradle en biologische producten. Oplopende schaarste aan grondstoffen en energie en de groeiende vraag naar milieuvriendelijke producten zijn belangrijke aanjagers van dit vergroeningsproces. Om die reden is de planet-kant van MVO bij veel bedrijven in de komende jaren een onderwerp van de eerste orde.

Bij de people-kant van MVO is de situatie anders. Het thema people valt uiteen in veel deelonderwerpen, zoals leiderschap, modern werkgeverschap, arbeidsomstandigheden in de keten, arbeidsparticipatie, diversiteit en sociale innovatie. Ook deze onderwerpen mogen zich in een groeiende belangstelling verheugen. Echter, de markt vraagt minder expliciet naar “sociale producten” en de directe link naar innovatie en groei is voor veel bedrijven nog niet vanzelfsprekend. Hierdoor is de materie taaier dan bij veel planet-onderwerpen.

People en planet zijn thema’s die beide zowel een ideële als een economische dimensie hebben. Juist door die beide invalshoeken is MVO een concept dat velen aanspreekt. MVO appelleert zowel aan de ratio als aan de emotie.

Waar bij het thema planet zowel de rationele als de gevoelsmatige component steeds beter met elkaar in balans zijn, is dat bij het onderwerp people vooralsnog minder het geval. Dat geldt ook voor het onderwerp duurzame inzetbaarheid. Wanneer over inzetbaarheid wordt gesproken denken veel ondernemers nog te vaak dat het louter gaat om het oplossen van beperkingen voor minder kansrijke groepen. De emotie en het vooroordeel winnen het dan van de ratio.

Wie echter met een MVO-visie en dus ook met een rationele blik kijkt naar het vraagstuk van duurzame inzetbaarheid ziet dat ook dit onderwerp alles te maken heeft met schaarste en met het eigen belang van de onderneming. Vanuit zo’n visie biedt een beleid gericht op duurzame inzetbaarheid de ondernemer legio kansen. Kansen op terreinen als een hogere arbeidsproductiviteit, een beter arbeidsmarktimago, meer medewerkerstevredenheid, meer klanttevredenheid, meer innovatiekracht en een grotere crisisbestendigheid.

In onze kring zien we steeds meer voorbeelden van bedrijven die voor zo’n benadering kiezen. Ik noem Vitae, Vebego, Alliander, Roteb en Blomsma Print&Sign.

Wat mij betreft is duurzame inzetbaarheid een onderwerp dat in de komende jaren hoog op de MVO-agenda komt. MVO Nederland zal daar – in nauwe samenwerking met de AWVN – graag aan meewerken.

Dit artikel verscheen eerder op de website ‘Nieuwe dimensies‘ van werkgeversvereniging AWVN.

Nog geen reacties.

Laat een reactie achter