Nederland als de Mandela van de internationale gemeenschap

Bekende en onbekende Nederlanders van jong tot oud (van 10 tot 87 jaar), mannen en vrouwen, ondernemers, politici en bestuurders, wetenschappers en schrijvers, gelovigen met uiteenlopende opvattingen en ongelovigen en anderen werden door PAMFLET 2.NL de vraag voorgelegd: 

“De maatschappij verandert en jij mag een speech schrijven voor iemand die je beschouwt als de leider van de toekomst. Of als je zelf wilt spreken: welke gelegenheid zou je kiezen en over welke idealen voor de toekomst ga je ’t dan hebben?” 

Als antwoord schreef ik het volgende:

 

Voorzitter en leden van de Tweede Kamer der Staten Generaal,

Fijn dat u mij de gelegenheid geeft om hier in de Tweede Kamer het woord te mogen voeren. Namens honderdduizenden ondernemers en miljoenen burgers vraag ik uw aandacht voor een zaak van nationaal belang. Vanaf deze plek richt ik mij niet alleen tot u maar zeer in het bijzonder ook tot de minister president en zijn kabinet.

Het gaat om een onderwerp dat iedereen raakt, zowel burgers als bedrijven. Het is bovendien een onderwerp dat ons grote kansen biedt om aan de crisis te ontsnappen. Zowel op de korte termijn, als – en vooral – op de lange termijn.

De praktijk leert dat dit thema het beste in mensen en bedrijven boven brengt. Het inspireert, het zorgt voor veel innovatie en de samenleving wordt er beter en sterker van. Niet zo gek dus dat het in een sterk groeiende belangstelling staat bij bedrijven en consumenten.

Dat is overigens niet alleen in Nederland het geval. Ook in andere landen, en niet in het minst in landen waarmee wij op de internationale markten concurreren, gaat er veel aandacht naar uit. Ik moet tot mijn spijt vast stellen dat men daar op dit terrein tegenwoordig sneller handelt dan Nederland. Sterker nog, op bepaalde deelaspecten van dit thema is Nederland ver in de achterhoede geraakt.

Haarlemmerolie

Het thema zorgt voorts voor een forse verlichting van overheidstaken en daarmee van de rijksbudgetten. Er zijn minder regels en handhavingsmaatregelen nodig. Het onderwerp waarop ik doel is een concrete vertaling van het motto van uw kabinet: vrijheid en verantwoordelijkheid.

Eigenlijk is het een soort Haarlemmerolie voor zowel de private als publieke sector. Ik doel op maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO).

Bij MVO nemen ondernemers vrijwillig en vergaand verantwoordelijkheid voor de effecten van hun handelen op economie en samenleving. Bij MVO streven ondernemers naar toegevoegde waarde voor mens, milieu en het eigen bedrijf.

De MVO-formule is heel simpel. Door bij het ondernemen op een zorgvuldige manier de factoren mens, milieu en markt (people, planet en profit) met elkaar in balans te brengen wordt het bedrijf sterker en de samenleving weerbaarder. Een snel groeiend aantal voorbeelden laat zien dat het werkt.

Voorbeelden

Ik noem twee voorbeelden: als bedrijven hun energieverbruik en uitstoot reduceren dan gaan voor hen de kosten omlaag, worden er minder mensen ziek (bijvoorbeeld van fijnstof), haalt het kabinet eerder zijn klimaatdoelstellingen, wordt de opwarming van de aarde tegen gegaan, zijn er minder regels nodig en kunnen ook de controle- en handhavingskosten omlaag.

Een tweede voorbeeld: als bedrijven werk maken van het aanstellen van mensen met een lichamelijke of geestelijke beperking, dan worden deze mensen veel gelukkiger, gaan de uitkeringslasten omlaag, wordt het personeel een betere afspiegeling van de samenleving en kunnen bedrijven voorzien in vacatures waarvoor men vaak geen geschikte kandidaten kan vinden.

Bij MVO barst het van dit soort win-win-win voorbeelden. Onderzoek toont aan dat een dergelijke aanpak ook loont. Bedrijven die op het gebied van MVO ver gevorderd zijn doen het vaak een stuk beter dan concurrenten die eendimensionaal gericht zijn op winstmaximalisatie.

Goed nieuws en ander nieuws

Het goede nieuws is dat de belangstelling voor MVO sterk toeneemt. In het bedrijfsleven is sprake van een zichtbare versnelling, zowel bij het grootbedrijf als in het MKB.

Het andere nieuws is dat de urgentie zeer groot is. Onze footprint is veel te groot geworden ten opzichte van het draag- en productievermogen van de aarde, grondstoffen raken in hoog tempo op, te veel mensen leven in armoede en angst en zijn niet gezond en er is sprake van een enorme onbalans tussen egoïsme en zorg voor de gemeenschap. Anders gezegd, de begrippen vrijheid en verantwoordelijkheid zijn totaal uit balans geraakt. Ontbinden kreeg in bijna alles de voorrang boven verbinden.

Verbinding

Juist in verbinding ligt de sleutel naar een ideale wereld. Mijn oproep aan u is om het concept van verantwoordelijkheid en duurzaamheid tot het nationale thema voor de komende jaren uit te roepen. Bij verantwoordelijkheid en duurzaamheid gaat het om het verbinden van eigen belang en maatschappelijk belang, om het verbinden van het hier en nu met daar en later en om het verbinden van materiële en immateriële zaken.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen is de manier waarop bedrijven aan deze verbindingen inhoud geven. Zij zijn bereid hierin steeds grotere stappen te zetten.

Zij verdienen daarvoor publieke erkenning en een overheid die hen ontzorgt, faciliteert en ontdoet van regelingen die bijdragen aan een hogere footprint en minder sociale cohesie. Subsidies zijn hierbij nauwelijks nodig; eerder heffingen op onverantwoord en niet duurzaam gedrag.

Oproep

Dames en heren kamerleden, minister president: ik roep u op om een brede nationale coalitie te vormen die met een ruim en langjarig mandaat bedrijven en burgers faciliteert om hun verantwoordelijkheid te nemen voor een groene economie en een weerbare samenleving. Die coalitie moet drastische vernieuwingen mogelijk maken en ondersteunen: in het onderwijs; in de economie; op fiscaal gebied; in ons consumentengedrag, enz enz..

Wanneer we daar een jaar of tien keihard aan werken dan wordt Nederland een land dat wereldwijd wordt gezien als ‘de Mandela’ van de internationale gemeenschap.

Nog geen reacties.

Laat een reactie achter