Effect van maatschappelijk verantwoord ondernemen wordt steeds beter gemeten

Bij MVO gaat het om de core business van bedrijven en niet alleen om filantropie

Onderzoeker Kellie Liket schrijft in het FD van 3 april dat de effecten van verantwoord ondernemen slecht worden gemeten en onduidelijk zijn. Mijn stelling is dat de effecten van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) niet alleen steeds duidelijker worden, maar ook een steeds grotere impact hebben.

MVO leidt tot innovatie en veel duurzamere businesscases, en daarmee tot minder milieubelasting en betere levensomstandigheden. Zo berekende de Duitse schoenenfabrikant Puma onlangs dat de productie van leren sportschoenen leidt tot een enorme belasting van het milieu.

Dat inzicht heeft Puma doen besluiten over te schakelen van het zwaar vervuilende leer naar milieuvriendelijk plantaardig materiaal. Hoezo geen impact? Unilever doet hetzelfde. Daar is het beleid om in 2020 de milieu-impact van hun hele productie te halveren. Zij doen dat met duidelijke parameters die periodiek aan iedereen laten zien hoe ver men gevorderd is.

Bedrijven als Unilever, Puma, DSM en tal van MVO-koplopers in het MKB beseffen dat grote maatschappelijke en milieuvraagstukken kansen bieden voor nieuwe milieu- en mensvriendelijke producten en diensten. Deze bedrijven vertalen maatschappelijke behoeften en risico’s in kansen voor innovatie en omzet.

Het aantal bedrijven en organisaties dat de effecten van hun productie op mens en milieu laat doorrekenen neemt snel toe. Initiatieven als levenscyclusanalyses, ‘cradle to cradle’, CO2-impact-metingen, circulaire economiemodellen, ‘social return’, ‘integrated reporting’ en het monetariseren van milieukosten winnen aan populariteit. Al deze initiatieven zijn gekoppeld aan de core business van bedrijven. Daar zit immers de grootste milieu en sociale impact van de onderneming.

Liket baseert haar conclusie vooral op ervaringen met de filantropische kant van MVO. Dat aspect is een sympathiek, maar bescheiden onderdeel van wat met maatschappelijk verantwoord ondernemen wordt bedoeld. Bij MVO gaat het vooral om effecten van en aanpassingen in de core business van de onderneming. Ook hier is qua impactmeting zeker nog veel te doen. Maar de trend is duidelijk: de impact op mens en milieu worden steeds belangrijker beleidsuitgangspunten voor bedrijven, de inzichten worden snel concreter en de maatregelen van bedrijven worden steeds ingrijpender.

Deze ingezonden brief is op 7 april 2014 gepubliceerd in Het Financieele Dagblad

Één reactie op “Effect van maatschappelijk verantwoord ondernemen wordt steeds beter gemeten”

  1. Christina Kremer
    7 april 2014 bij 17:10 #

    Wat een fantastisch resultaat! Persoonlijk denk ik dat mvo vooral impact heeft als ook kleine ondernemers iets kunnen doen om zich hierin te profileren. Een onontgonnen gebied. En wat is mvo voor die groep? En ik mis de afdeling kunst en cultuur, ook dat is een behoefte, het maakt mensen blij en die sector moet het ook zelf gaan doen. Ik zie mvo als een kans, ook voor die sectoren.

Laat een reactie achter